Radnici kragujevačkog Fijata su prošle godine radili ukupno oko 50 radnih dana, a za sve ostale dane dobijali su 65 odsto od plate. I trenutno, kako kažu predstavnici sindikalnih organizacija, svako vozilo koje naprave unapred je naručeno i plaćeno.
Interesovanje za jedini model koji proizvode očigledno je sve manje, jer ovaj tempo rada traje gotovo dve pune godine. Zaposleni očekuju da se njihovi predstavnici sledeće nedelje sastanu sa predstavnicima menadžmenta preduzeća Stellantis, zajedničke kompanije Fijata i Pežoa, i da konačno čuju kakvi su im planovi. Nadaju se da će uskoro pokrenuti novi model automobila, jer smatraju da bi samo to moglo da im pomogne da zadrže radna mesta, piše Euronews.
Radnici su dobili ponudu za odlazak na tromesečni rad u Slovačku, a sindikati traže da odlazak zaposlenih bude na dobrovoljnoj bazi i insistiraju na poštovanju zakona kada je u pitanju privremeni rad u inostranstvu.
Predsednik Saveza samostalnih sindikata Kragujevca Jugoslav Ristić je za Euronews Srbija da ovaj potez rukovodstva predstavlja jasnu poruku da ova kompanija, čijih se 33 odsto kapitala nalazi u državnom vlasništvu, ne namerava da širi proizvodnju u Srbiji, kao ni da nema mnogo izgleda da počne proizvodnja novog modela automobila. Ristić kaže da se i dalje ne zna ništa zvanično o budućnosti kragujevačke fabrike i da u ovom trenutku zaposleni rade samo četiri do pet dana u toku meseca.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić u novembru je na konferenciji za novinare najavio da bi uskoro premijerka Ana Brnabić trebalo da objavi dobre vesti u vezi sa poslovanjem Fijata u Kragujevcu, ali tada nije želeo da iznosi detalje. Rekao je da je ova firma smanjila proizvodnju i da je nekada bila na prvom mestu naših izvoznika, da je znatno doprinosila BDP-u od 2013. i prve polovine 2014, ali da se to sada promenilo i da je Fijat daleko iza najznačajnijih investitora. On je tada poručio da Srbija ima mnogo kompanija koje su važnije od Fijata, ali da to ne znači da nam je on beznačajan.
Desetogodišnji ugovor države Srbije i Fijata o formiranju zajedničke fabrike za proizvodnju automobila potpisan je u septembru 2008. Posle toga je nezvanično saopšteno da ugovor traje do 2023, do kada važi i ugovorna klauzula, prema kojoj, ukoliko jedna od dveju strana želi da izađe iz zajedničkog poslovnog poduhvata, svoj udeo u kompaniji, po pravu preče kupovine, mora najpre da ponudi svom dotadašnjem partneru.
Kovačević: Previše smo se pouzdali u tu fabriku
Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević kaže da je ugovor sa Fijatom prvobitno bio oročen na deset godina i da su se i kompanija i država obavezale da će ispuniti određene uslove iz ugovora, koji javnosti nisu poznati. On napominje da Srbija ima trećinu vlasništva i da joj je u interesu da fabrika nastavi da radi. Kovačević kaže da je očigledno model koji je rađen u velikom padu na tržištu i ističe da to znači ili nešto novo ili kraj proizvodnje.
- Ovo je očito trenutak kada će morati da se odluče šta dalje. Ima više opcija, pa im je možda negde drugde povoljnija proizvodnja, s druge strane je opala proizvodnja zbog problema sa delovina na globalnom nivou, a mnogi tipuju da bi svi novi modeli trebalo da budu električni automobili. Mi ne znamo za šta će se oni opredeliti, ali ako se ništa ne promeni, teško da proizvodnja može da opstane, napominje Kovačević.
On smatra da bi Fijat i država mogli i da prodaju fabriku u Kragujevcu ukoliko se italijanskoj kompaniji više ne uklapa da ovde proizvode vozila i ukoliko ne vide više ovde svoj interes.
- Mi koji to posmatramo sa strane nemamo informacije šta se sve dešava i onaj ko u ime države drži udeo u toj fabrici trebalo bi da kaže šta se misli i šta se radi. Fijat je jako dobro prošao u ovom poslu, osim što mu je model imao pad na tržištu. Država je tome doprinela, daleko više nego što ima procenat učešća u vlasništvu. Ulagač koji ima većinsko vlasništvo je napravio model koji nije sjajan, a nije snosio nikakve posledice. Previše smo dali i previše smo se pouzdali u tu fabriku, smatra Kovačević.
On kaže da ne treba mnogo očekivati ukoliko se u Kragujevcu pokrene novi model sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, već da bi mnogo bolji bio prelazak na električne automobile.
Sindikat: U utorak sastanak sa rukovodstvom
Predsednik Samostalnog sindikata u Fijatu, Saša Đorđević za Euronews Srbija kaže da bi situacija trebalo da se razjasni u utorak, kada očekuje sastanak sa rukovodstvom fabrike i napominje da je tražio prijem i u gradskoj upravi u Kragujevcu.
- Zabrinuti smo za budućnost radnika koji odlaze u Slovačku, ali i onih koji ostaju i tražimo odgovore od nadležnih. Trenutno se rade samo vozila za poznatog kupca i bukvalno svako koje uđe u proces montaže je već prodato i plaćeno. Ovaj model se proizvodi već deset godina i jasno je da je potražnja za njim jako mala, jer se modeli obnavljaju na tri do četiri godine, navodi Đorđević.
Nedavno se spekulisalo da bi novi model automobila mogao da bude pokrenut u drugoj polovini sledeće godine, kao i da bi za to bilo potrebno oko milijardu evra, a da su iz Fijata navodno predlagali Vladi Srbije da učestvuje u finansiranju.
Nikolić: Važno da što pre realizuju plan koji očigledno imaju
Ekonomista Ivan Nikolić kaže da se od 2013. proizvodnja smanjivala, a da je sada drastično opala, jer je model fiat 500 L "zreo za zamenu".
Pre korone je postojao plan da se izađe sa novim modelom, ali je uzimajući u obzir sve okolnosti i spajanje grupacija Fijat Krajsler (FCA) i Pežo-Sitroena (PSA) to pomereno. Trenutna pozicija im nije nimalo laka, ali isključivo na menadžmentu su odluke o tome kada bi proizvodnja novog modela mogla krenuti, kaže Nikolić.
On smatra da je malo verovatno da zaposlene u Fijatu zadesi sudbila nekadašnjih radnika "Geoksa", koji su ostali bez posla zbog odlaska italijanske kompanije iz Vranja. Nikolić ukazuje da je ključna barijera za pokretanje novog modela nastala zbog epidemije virusa korona i svih dešavanja u automobilskoj industriji na globalnom nivou, ali smatra da će oni taj problem prevazići.
- Fabrika ima moderne kapacitete i zadovoljava sve standarde za pokretanje novog modela. Bilo bi jako čudno da se odluče da odustanu od Srbije kao mesta za proizvodnju. Oni su inače poznati kao kompanija koja jako sporo zanavlja proizvodnju. Novi model pokreće i obuku, trening, novu opremu i prilagođavanje, tako da će i od odluke o eventualnom pokretanju novog modela do početka proizvodnje proći neko vreme To je proces koji je normalan i traje neko vreme, ali je važno da što pre donesu neko konačno rešenje, da realizuju plan koji očigledno imaju, kaže Nikolić.